A világszerte egyre inkább
tapasztalható nevelői magatehetetlenség orvoslására, a
pedagógiai gondolkodás megváltoztatásáért született
Henning Köller könyve, amely címében is azt állítja,
hogy rossz gyerekek pedig nincsenek. Akkor miért nem
bírnak néhány gyerekkel a tanárok és esetenként a
szülők? Miért bélyegeznek egyre több gyereket nehezen
kezelhetőnek?
A szerző szerint a hiba elsősorban abban a
hozzáállásban keresendő, hogy a felnőttek
hajlamosak olyan lényekként kezelni a gyerekeket, mint
akik feltétlenül felnőttek
irányítására szorulnak. Eközben pedig
elvész a szeretet, a lélek és a szív
fontossága, mert a nevelés és oktatás
leginkább a versenyszellemű fogyasztói társadalom
elvárásaihoz alkalmazkodik. A pedagógusok a
pedagógiai tervvé, "munkadarabbá" lefokozott
gyereknek csak az egóját nevelik, aki viszont nem felel
meg az elvárt sikermodellnek, az máris
problémás gyereknek számít - a gyerekek
és felnőttek közti szakadék pedig egyre nagyobb
lesz. Vajon meg lehet oldani ezt a folyamatosan
súlyosbodó helyzetet? Köller úgy véli:
igen, de ehhez el kell szakadni a pusztán intellektuális
megoldásoktól, és egyfajta
gyógyító erőt kell kifejlesztenie magában a
pedagógusnak, amely a gyermek értékes
tulajdonságainak felmérésében,
felismerésében rejlik. Külön
hangsúlyozza, hogy igen nagy a különbség az
ítéletalkotás és az
értékfelismerés között. Az általa
"értőn igazoló nevelésművészetnek" nevezett
módszer három alappillérének a
védelmező odafigyelést (meghallgatást), a
kísérő figyelmet (várakozást) és a
vigaszt nyújtó bizalmat (kérdezést) tartja.
Aki el tudja fogadni és meg tudja érteni, hogy a
gyermeket nem a körülmények alakítják,
hanem a gyermek alakítja magát a
körülményekhez, az már jó úton
jár, hogy magáévá tegye Köller
elméletét - amelyet remélhetőleg a gyakorlatban is
képes majd alkalmazni.
A szerző alternatív
pedagógiákban jártas gyógypedagógus, a Janusz korczak
Intézet alapítója.
A könyv - Vekerdy Tamás
előszavával - 2003-ban jelent meg a Szépnap
kiadónál.
könyv
nyelvtanulás szép nap szép napot könyvek angol baba nyelvtanulás
gyermekvédelem Waldorf pedagógia nyelvtanítás nyelvtanulás oktatás
nyelvek nyelv Lomb Kató alternatív oktatás